foto Dwayne Toemere

foto © Pepijn Lutgerink – Dwayne Toemere en Lisa Groothof in Eitje van Maas Theater & Dans

De boer op

Toen ik in 2015 net een paar maanden betrokken was bij het SFPK vonden Dorien (Versloot) en ik dat het hoog tijd werd om het bestaan van ons fonds wat meer bekendheid te geven. We besloten ‘de boer op te gaan’? Het idee was nog maar nauwelijks geland of wij hadden onszelf al ingescheept op de boot naar Terschelling… tenslotte heeft geen enkel festival in Nederland zoveel NAPK-aangesloten gezelschappen tegelijk over de vloer als het Oerol festival. Dat jaar waren het er maar liefst vijftien.

Er helemaal klaar voor

Een tas vol flyers, een spandoek, een informatiekraam backstage bij Westerkeyn en mijn eigen camper als tijdelijk SFPK kantoor. Wij waren er helemaal klaar voor! Totdat we er achter kwamen dat het festival toch een wat andere dynamiek had dan hoe wij het hadden ingeschat. Het regende soms pijpenstelen, het eiland bleek best groot en de gezelschappen hadden overvolle programma’s. Backstage op Westerkeyn was het regelmatig wel heel druk en gezellig, maar er kwamen nauwelijks mensen over de vloer die we met het SFPK-aanbod kunnen bedienen (later in die week huurden we een auto om de gezelschappen op hun eigen locaties te bezoeken waardoor het toch nog goed kwam, gelukkig).

Het hoofd boven water

Maar op een druilerige middag op Westerkeyn was daar toch opeens Dwayne Toemere. Dorien kende hem uit een productie waarin zij hadden samengewerkt. Ze waren blij elkaar te zien. Er volgde een gesprek dat exemplarisch is voor vele gesprekken die we voeren, met mensen die een grote passie hebben voor hun werk in het theater, maar die moeite hebben om het hoofd boven water te houden.

De verstandige keuze

Dwayne’s verhaal is daarin ook nog wel bijzonder. Hij voltooide namelijk in 2006 een universitaire studie tot arbeids- en organisatiepsycholoog en was al korte tijd werkzaam geweest in dit vak. De ‘verstandige’  beroepskeuze had hij dus al gemaakt. Tijdens zijn studie maakte hij echter ook kennis met het theater bij jeugdtheatergroep DOX in Utrecht. Zijn talent werd opgemerkt en een carrière in het theater lonkte. In 2007 werd hij aangenomen op de Theaterschool Amsterdam.

Onder modaal

Als wij hem op Oerol spreken staat Dwayne voor een dilemma. Zijn loopbaan als theatermaker was best goed uit de startblokken gekomen, hij kon er alleen niet echt van leven. Hij had juist in een monitor van Act Acteursbelangen gelezen dat ongeveer de helft van zijn theatercollega’s een modaal inkomen weet te genereren en had zich gerealiseerd dat hij niet tot die helft behoorde. Hij wist dat er iets moest gebeuren en na het gesprek met Dorien wist hij ook wat hem te doen stond. Het SFPK kon hem helpen!

Verdubbeld

Inmiddels bijna twee jaar later heeft Dwayne het helemaal op de rit. Na zijn gesprek met Dorien besloot hij zich te verdiepen in de mogelijkheden voor opleidingssubsidies en om daar optimaal gebruik van te gaan maken. Om zijn A&O kennis op te frissen volgde hij, met een bijdrage uit het Sectorplan Cultuur, een cursus personeelsmanagement en aansluitend, betaald door het Servicepunt Kunst & Cultuur van het UWV, ook nog een trainersopleiding. Zijn inkomen is ten opzichte van een jaar geleden verdubbeld! Niet door concessies te doen aan zijn theaterwerk, maar doordat hij de gaten die vaak tussen twee producties vallen veel beter weet op te vullen met andere opdrachten. Op dit moment staat hij in de jeugdtheatervoorstelling Eitje van Maas Theater & Dans in Rotterdam en eind van het jaar staat een productie van Bonte Hond in Almere op zijn programma. In de tussenliggende periode geeft hij dan weer les op de Theaterschool of trainingen en coaching in het bedrijfsleven (o.a. aan de Politieacademie en de NS).

Ondernemend

Als ik hem vraag welke van de drie soorten opdrachten hij het liefste doet is het onverwachte antwoord dat hij niet echt wil kiezen, maar juist de combinatie heel erg prettig vindt. Het theatervak is hem zeker heel lief, maar hij is zich ook gaan realiseren dat er beperkingen aan zijn. Als speler wordt van je verwacht dat je je dienstbaar maakt aan de wensen van een regisseur, maar het kiezen voor zelfstandigheid door het oprichten van een eigen gezelschap trekt hem dan ook weer niet. Daar zitten te veel facetten aan die hem minder passen, zoals het keer op keer bijeen moeten schrapen van mensen en middelen en de druk die er elke vier jaar weer is om de continuïteit te kunnen waarborgen. Juist dat wat voor hem zo aantrekkelijk is aan het spelen in het theater – de aandacht, het in het middelpunt van de belangstelling staan – is wat hij ook in zijn andere werk als docent en trainer gevonden heeft.  Eerder nog ziet hij zich zijn vleugels uitslaan als ondernemer met een eigen trainingsbureau. Dat is waar hij zich in de komende jaren vooral op wil richten.

De volgende stap

Ik kijk Dwayne aan en zie hem denken… zou dat een mooie volgende stap kunnen zijn in mijn ontwikkeling; een traject met een goede ondernemerscoach? Het zou zo maar kunnen…

Meer weten over Dwayne? ga naar zijn website www.dwaynetoemere.com

© SFPK – Johanna Glas

Zou jij ook training of opleiding willen volgens om je kansen op een goed inkomen en werk te vergroten? Wat heb je dan nodig om in actie te komen? Wanneer ga jij optreden voor jezelf?

Reacties kun je hieronder kwijt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.